Pulmaariopajat – tiedetutorien uudet haasteet

Toukokuun alussa  (5.5.2017) pidimme informaatiotilaisuuden uusille, tuleville tiedetutoreille. Mukana oli osa nykyisistä tiedetutoreista ja olimme kutsuneet myös kaksi vierasta – Outi Junnon Helsingin kaupunginkirjastosta ja Jenni Räsäsen Helsingin yliopistolta – keskustelemaan kanssamme.
tiedetutorryhmakuva_esittelytilaisuus

Kuva 1. Nykyiset tiedetutorit kertoivat, mitä tiedetutorointi on ja mitä kaikkea he vuoden aikana ovat tehneet ja oppineet.

Tiedetutorimme esittelivät toimintaamme ja tiedetutor-nettisivustoa uusille, asiasta kiinnostuneille opiskelijoille ja vieraillemme. Tiedetutorit jakoivat kokemuksiaan, kertoivat, millaisia tehtäviä kukin heistä oli suorittanut, millaisiin tapahtumiin osa heistä oli osallistunut ja niistä raportoinut sekä, mitä kaikkea kuluvan kevään aikana on tulossa vielä. Tulevista tapahtumista he mainitsivat esimerkkinä ns. Taitajat-messut, jotka järjestetään Messukeskuksessa. Tähän messutapahtumaan tiedetutorit ovat valmistautuneet innokkaasti. Heidän vuoronsa edustaa lukiotamme messuilla on keskiviikkona 17.5.2017. Tästä kirjoitamme myöhemmin lisää.

pulmaariojennijaouti

Kuva 2. Jenni Räsänen Helsingin yliopiston LUMA-tiedekasvatuskeskuksesta sekä Outi Junno Töölön kirjastosta esittelivät ensi syksyksi suunniteltua Pulmaarioyhteistyötä.

Vieraamme, Pulmaario-pajojen matematiikkaohjelmasta vastaava Jenni Räsänen Helsingin yliopistosta, LUMA -tiedekasvatuskeskuksesta  ja hankkeen koordinaattori Outi Junno Töölön kirjastosta esittelivät nykyisille ja uusille tiedetutoreille sekä meille ohjaajille uutta, mainiota yhteistyömahdollisuutta yliopiston ja Töölön kirjaston kanssa. Tiedetutoriemme on tarkoitus ohjata pieniä, n. 9 – 13 -vuotiaita tyttöjä ja poikia ongelmien ratkaisussa yhdessä yliopisto-opiskelijan ja kirjastohenkilön kanssa.

Pulmaario-pajat ovat uusi konsepti, joka on tuonut  pääkaupunkiseudun kirjastoihin maksuttomia matematiikan ja ohjelmoinnin työpajoja lapsille ja nuorille. Pajoissa on seivästetty vaahtokarkkeja – tällaisen harjoituksen myös tiedetutorimme tekivät – ratkottu salauksia, koodattu ja tutustuttu ohjelmointiin. Ongelmanratkaisutehtävät käsittelevät erilaisia teemoja, esimerkiksi avaruus ja salapoliisityö.

SONY DSC

Kuva 3. Jenni esittelee säännöllisiä avaruuskappaleita, joita pajassa opitaan rakentelemaan.

Hanke poistaa ennakkoluuloja matematiikkaa, ohjelmointia ja kirjastoja kohtaan. Pulmaariossa lapsen näkemys omasta itsestä oppijana muuttuu realistisemmaksi – positiivisemmaksikin ja lapset löytävät uusia kavereita matematiikan ja ohjelmoinnin kautta. Toiminta tukee myös tietoyhteiskunnan kansalaistaitojen oppimista hankkeen koordinaattorin, Outi Junnon mukaan.

Pulmaario-pajat kehittävät monia elämässä vaadittavia taitoja. Lapset oppivat ongelmanratkaisutaitoja ja yhdessä toimimista  Pulmaario-pajojen matematiikka-ohjelmasta vastaavan Jenni Räsäsen mukaan.

Pulmaario-ohjaajina on toiminut innokkaita matematiikan ja tietojenkäsittelytieteen opiskelijoita Helsingin yliopistosta, mutta tavoitteena on osallistaa ohjaukseen myös kirjaston työntekijöitä. Tarkoituksena on saada mukaan lisäksi tiedetutoreitamme ja aloittaa Pulmaario-pajatoiminta tulevalla syyslukukaudella.  

jennijatiedetutor

Kuva 4. Pulmaarion vetäminen voisi olla yksi osa ensi vuoden tiedetutor-kurssia.

Jennijatutkimus

Kuva 5. Projekti on osa Jennin omaa väitöskirjatutkimusta, johon opiskelijammekin pääsevät näin osallisiksi.

Toivommekin mukaan innostuneita tiedetutoreita ohjaajiksi Pulmaariopajoihin!

Tervetuloa joukolla mukaan ohjaamaan ja oppimaan!

Pulmaario-pajat järjestää Helsingin yliopiston LUMA-keskuksen osana toimiva matematiikan oppimisen resurssikeskus Summamutikka sekä tietojenkäsittelytieteen oppimisen resurssikeskus Linkki yhteistyössä pääkaupunkiseudun HelMet-kirjastojen kanssa. Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö.

tervetuloaKumpulaan

Kuva 6. Yhteistyö on voimaa ja tiedetutorimme toivotettiin tervetulleiksi vierailemaan Helsingin yliopiston Kumpulan kampukselle!

Advertisements